Even over de oorlog - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ruud Koopman - WaarBenJij.nu Even over de oorlog - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ruud Koopman - WaarBenJij.nu

Even over de oorlog

Door: Ruud en Anna

Blijf op de hoogte en volg Ruud

18 Januari 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Saigon bezoeken zonder wat te leren over de Vietnam oorlog tegen de Fransen en later de Amerikanen mag eigenlijk niet. Wij hebben het War Remnants Museum en het Reunification Palace bezocht. Vooral het museum is bijzonder indrukwekkend. Vietnam is ruim 100 jaar overheerst door Westerse landen. Eerst was Frankrijk de kolonisator. Toen de vrijheidsstrijd bijna gewonnen was door Vietnam zijn de Amerikanen Frankrijk gaan helpen. Later werd het een strijd tussen Amerika alleen en het communistische Vietnam. De Amerikanen hebben echt verschrikkelijk huis gehouden. Met als triest dieptepunt het gooien van fosforbommen, napalm en agent orange. Dat staat voor het strooien van Dioxine over gewassen en bevolking. Naast de enorme hoeveelheid slachtoffers zijn er tot in de 21e eeuw zwaar gehandicapte baby's geboren. Foto's van alles is te zien in het museum. Onder druk van de gehele wereldbevolking heeft Amerika het land moeten opgeven. Er is ook een foto te zien van een demonstratie in Amsterdam waar Ruud als 14 of 15 jarige aan mee heeft gedaan. Als je ziet hoeveel er plat is gebombardeerd, dan is het toch ongelofelijk knap hoe snel Vietnam het land weer heeft opgebouwd. Ook wij hebben al in de eerste paar dagen gemerkt hoe onvoorstelbaar positief, opportunistisch en vriendelijk de Vietnamezen zijn.

• 18 Januari 2014 - 08:30

Annemiek:

Heel indrukwekkend...en ook bijzonder dat er een krantenartikel hangt can een demonstratie in Amsterdam waar je ook nog eens zelf in meegelopen hebt.... Denk dat het fijn is om te merken dat dat soort acties er wel degelijk toe deed; al was het alleen maar dat ze zich gesteund voelden....

• 18 Januari 2014 - 09:19

Ina:

Zeker indrukwekkend! Wat een bijzonder volk dat ze zo vriendelijk en positief zijn na 100 jaar overheersing!
    Bedankt voor de geschiedenisles!

Liefs Ien

• 18 Januari 2014 - 11:43

Peter:

brings back horrible memories

• 18 Januari 2014 - 12:09

Coby:

Vreselijk, wat daar gebeurd is.

• 18 Januari 2014 - 17:33

Klaas:

Zo te zien een indrukwekkende stad met depressief verleden. Die halve brommer had ik ook in de early seventies met natuurlijk een T-Shirt met opdruk "make love no war". De demo in A'dam heb ik gemist want het was toen nog een hele werelddreis van de "vuile riete"naar onze hoofdstad. Zo te zien kan ons bedrijf nog wel wat betekenen met wat voetgangertunnels al hebben ze daar zelf ook wel genoeg ervaring mee.
    In Groningen hebben ze weer genoeg van tunnels, het kan verkeren.
    Billy Joel zong er al over: we held the day in the palm of our hands; they ruled the night; and the night seemed to last as long as six weeks", voor de kijkers thuis wat is de titel van deze protest song en omdat het tekstvakje nog niet vol is nog eentje: welke groep had de volgende tekst in hun song:
    and we would all go down together; We’d said we would all go down together; Yes, we would all go down together".
    En om een traditie in ere te houden hier nog een Vietnamese wens: Có một thời gian tốt đẹp tại Sài Gòn

• 19 Januari 2014 - 12:27

Lonneke:

Elke oorlog is vreselijk, met vreselijke daden richting de altijd onschuldige bevolking.
    Heel bijzonder dat het ons nog steeds niet gelukt is om oorlog van de planeet te bannen.
    En dat het op dit moment dat nog steeds gebeurd, ook met chemische wapens en nu met de wetenschap wat het aanricht. Nog erger dus!

Ik vind het altijd lastig om terug te kijken en een good and bad guy aan te wijzen.
    En misschien zit daar het antwoord :-). Guys eruit en Girls erin!
    Misschien is dat een leuke discussie!

• 22 Januari 2014 - 17:02

Gre Ijzenbrandt:

Fijn om met jullie een beetje mee te kunnen reizen. Goed dat jullie contact maakten met de geschiedenis van V. en ik door wat jullie schreven op mijn beurt diepe afschuw voel voor wat mensen, regeringen, systemen elkaar kunnen aandoen. Die éne film over de killing fields heeft diepe indruk op mij gemaakt. De LP van Billy Joel heb ik nog steeds. Kan ik niet weg doen.Gelukkig zijn de tijden anders en kunnen jullie genieten van al wat V. te bieden heeft en dat is heel veel. Mijn zoon. schoondochter en 2 kleine kids waren er zomer 2013. Veel plaatjes ook van hen gezien.