Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ruud Koopman - WaarBenJij.nu Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ruud Koopman - WaarBenJij.nu

Hanoi

Door: Ruud en Anna

Blijf op de hoogte en volg Ruud

19 Januari 2014 | Vietnam, Hanoi

Donderdag 16 zijn wij naar Hanoi gevlogen. Wij hebben een hotel in het Old Quarter geboekt. Net als in Saigon stikt het van de brommers. Toch zijn er verschillen. In het Old Quarter van Hanoi zijn de straten smaller en de winkels zijn vaak garageboxen. Het lijkt een grote open lucht markt vol met handelaren. De Noord Vietnamezen hebben ook meer Chinese kenmerken dan de Vietnamezen in Saigon. Wat weer overeenkomt is de hartelijkheid en de economische bedrijvigheid. Voor ons is het vreemd dat wij geen bedelaars tegen komen. Iedere Vietnamees hoe arm ook, probeert wat te verdienen op straat als textiel, snoep, aanstekers, oliebollen, zonnebrillen of weten wij wat verkoper. Wij hebben rustig aan gedaan in Hanoi en verdere reisplannen gemaakt. Wel hebben wij nog even de Literature Tempel bezocht, waar eeuwenlang de leer van Confucius is gedoceerd. Af en toe was het ook lachen geblazen. Kijk maar even welke gekke Vietnamees er door de straten van Hanoi loopt met handel. Ook beloven wij in onze verdere rapportages niets te vertellen over prijzen. Dat is zo echt Hollands. Maar alleen deze keer maken wij een uitzondering. Op het terras van de foto, op een hoek van een straat in een soort kast schenkt een hele aardige Vietnamese vrouw een vaasje voor 18 Eurocent.

• 20 Januari 2014 - 22:21

Klaas:

De foto's lijken in vele opzichten op het straatbeeld in Nepal zelfs het eten lijkt erop, wat rijst, lokale groente en een kerrysaus erg voedzaam alleen de platte pannekoeken ontbreken nog.
    Als jullie nog wat cultuur willen opsnuiven dan is het Vietnam Museum of Ethnology een goede keuze.
    Volgens recentie geeft dit museum een mooi overzicht van de diverse stammen die er in Vietnam leven. Zeker aan het begin van een noord zuid toer door Vietnam een goede manier om een indruk te gaan krijgen waar je wat kan gaan verwachten. Het weer blijft de komende week goed dus lekker er op uit.
    Hier is het miezerig weer, niet veel aan. komend weekend misschien maar een bezoekje brengen aan de Camperbeurs in Leeuwarden dan pikken wij toch nog een vleugje van een avontuurlijke vakantie op.
    Vraagje: waarom heeft de traditionele kegelvormige hoed (cài nón) die in Vietnam gedragen wordt deze vorm?
    Zo te zien moet je grote lokale bedragen op zak hebben om een biertje te kopen ik ben benieuwd hoe dat gaat met de muntstukken.

Veel plezier.