TET party time - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ruud Koopman - WaarBenJij.nu TET party time - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ruud Koopman - WaarBenJij.nu

TET party time

Door: Ruud en Anna

Blijf op de hoogte en volg Ruud

11 Februari 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Tijdens ons verblijf is het TET feest gevierd. Op 31 januari was het Nieuwjaarsdag van het nieuwe maanjaar, het jaar van het Paard. TET is het grootste feest van het jaar, het is Nieuwjaarsdag, Kerst en Verjaardag in één evenement. En denk niet dat dit tot een feestje leidt van één dag, het land ligt bijna plat voor een periode van 10 dagen. Wij hebben veel plezier beleefd aan TET, maar er zijn natuurlijk ook nadelen. De Vietnamezen gaan massaal op vakantie, dus is accommodatie moeilijker te krijgen en duurder. De banken zijn 10 dagen dicht geweest en de pinautomaten zijn dikwijls leeg. Bussen, treinen en vliegtuigen zijn overvol. Maar gelukkig is de handelsgeest van de Vietnamezen geweldig en wordt er goed geanticipeerd met extra materieel. Er zijn ook hele leuke rituelen rondom TET. Er wordt papier verbrand in de straatroot om de geesten gunstig te stemmen. Overal worden er hele grote gele Chrysanten in pot neergezet. Veel komen er uit Nederland. Jonge delen van bomen met bloesem worden als bij ons met kerstbomen versierd met lichtjes en strikjes en in huis gezet. Er is heel veel neon verlichting op straat. Na Nieuwjaar zijn er veel optochten met drums en lange papieren slangen. En de hele week brult iedereen Happy New Year naar ons. Helaas zijn er leuke foto's gesneuveld van markten in Hanoi, omdat onze camera gestolen is in de trein van Hoi An naar Mui Ne, maar in Saigon hebben wij een nieuwe gekocht en gelijk een paar leuke foto's gemaakt van het feest daar.

• 11 Februari 2014 - 08:35

Annemiek:

Ziet er weer mooi uit :-)...Jammer van de foto's die je kwijt bent :-( Maar gelukkig nog tijd om weer nieuwe momenten vast te leggen ...

Bijzonder om zo'n nieuwjaar mee te maken!

• 11 Februari 2014 - 09:03

Peter:

lijkt me geweldig om zo rond te fietsen! en grappig al die gele bloemen- zeker een land om op ons lijstje te zetten (wel op de motor natuurlijk)

• 11 Februari 2014 - 12:56

Marieke Van Duijn:

Ja je spullen, toch altijd weer heftig. En inderdaad niet lang treuren maar gewoon een nieuwe kopen.
    Leuk toch wat foto"s van het TET te hebben.

Ik verheug me er op om Live alles een keer te horen!
    Wij gaan lekker nog een weekje naar Marrakech....even een alles is anders show!

Liefs, marieke

• 13 Februari 2014 - 17:59

Bep En Simon:

Hoi, fijn om weer een verslag te lezen.heel bijzonder lijkt het ons.Maak je niet zo vaak mee, heel wat anders dan in Zaandam.hier alles oke gr.bep en simon.