Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Ruud Koopman - WaarBenJij.nu Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Ruud Koopman - WaarBenJij.nu

Sapa

Door: Ruud en Anna

Blijf op de hoogte en volg Ruud

24 Januari 2014 | Vietnam, Sa Pá

Sapa bereik je via Lao Cai. Dat ligt op de grens met China in het Noordwesten van Vietnam. Bijna iedereen reist van Hanoi naar Lao Cai met de nachttrein en daarna met minibusjes naar Sapa. Om 7.00 uur bereikten wij het hotel Panorama. Hoewel wij langzaam wennen aan het serviceniveau van de hotels, werden wij ook hier weer aangenaam verrast. Een extra ontbijt en badkamers gebruiken na het uitchecken was super. Zo konden wij onze tijd in Sapa optimaal gebruiken en 2 dagen de bergen in. Sapa ligt in een prachtig bergachtig gebied met de Fransipan (3143mtr), de hoogste berg van Vietnam. Wij hadden geluk met prachtig weer, nadat het 10 dagen daarvoor alleen maar slecht weer was geweest. In de bergen zie je prachtige terrassen voor de rijst. Alleen waren deze nu bruin, want in de winter is het te koud om rijst te verbouwen. Het vriest en sneeuwt regelmatig. Sapa is een toeristische plaats met veel winkeltjes met prullaria, bergschoenen en Northface kleding tegen onvoorstelbaar lage prijzen. Toen wij er waren werden er veel halve bomen of takken verhandeld voor het Chinese nieuwjaar. Het lijkt een beetje op onze kerstbomentraditie. Oudjaarsdag valt dit jaar op 30 januari. Vlak bij Sapa ligt Cat Cat, een dorpje van het bergvolk de Hmong. Die hebben het toerisme ontdekt en van hun dorp een soort Zaanse Schans gemaakt. Het is net als de Schans nog altijd leuk om te zien, maar het continue lastig vallen door de Hmong vrouwen die handwerk willen verkopen, gaat wel snel vervelen. Toch geeft het wel een goede indruk hoe dit volk leeft.

• 24 Januari 2014 - 08:06

Annemiek:

Dát zijn nog eens kippen!!! Jullie laten de sfeer goed zien..mooi!

• 24 Januari 2014 - 08:45

Ina:

Mooi de rijstvelden in de bergen die lijken net torentjes. Bij ons leggen ze de kippen altijd andersom...
    Pracht stad Sapa tegen de berg gebouwd. Geniet van jullie 2 dagen daar!

Ik ga morgen richting de Weissensee en voorbij München hebben we een overnachting. Het weer wordt kouder daar -8 ongeveer maar er valt ook sneeuw. Ik ga het zien en heb er veul zin an! XX

• 27 Januari 2014 - 22:55

Klaas:

Mooie impressie van dit land en altijd die mooie gevarieerde kleuren in de kleding wat dat betreft is het bij ons maar saai. Die Northface kleding is niet alleen ontstellend goedkoop maar ook vreselijk goed nagemaakt. Kwaliteit is tot aan de eerste bonte wasbeurt in Nederland dan begeven de ritsen en knopen het al snel. Hoe is het met de schoenen lopen ze daar ook allemaal met een maat 4-6 keer te groot?
    Als ze nu ook nog WIFI hebben op die woonboten dan ga ik er over nadenken. Grauw en vies weer in Holland dus maar 11 dagen La Gomera geboekt dat brengt het zonnetje weer in ons hoofd. Die kip zou ik maar niet eten dan loop je kans de eerste drie dagen op de pot te moeten verblijven.
    Nog even gegoogeld op Lao Cai en als de rijstvelden groen zijn is het een idyllisch plaatje, het blijft een kunst om die rijstvelden zo mooi aan te leggen. Hier is het een wetenschap om het water af te laten vloeien daar is het precies andersom, geef het je te doen irrigatie op een berghelling.

Rất nhiều tình yêu và kỳ nghỉ thú vị từ Hà Lan.

Klaas en Greet

• 28 Januari 2014 - 15:17

LOnneke:

Mooie beelden. Natuur is wel prachtig en de dames kleurrijk! Zelf net naar de ISM geweest.
    En bij terugkomst Ruud, moet je aan de bak! Op naar Tsjechie.
    Dus geniet maar voor je weer aan het werk moet!